Erdélyi szigethegység, Öreghavas

2019-06-08 , Csele

Románia , Erdélyi szigethegység , túraenduro

Az Öreghavas (románul Muntele Mare) az Erdélyi-szigethegység keleti részén található hegység, legmagasabb pontja 1826m. A Bihar-hegység és a Torockói-hegység között helyezkedik el.

Az Öreg szervezésében gyűlik össze a csapat (5 motor), hogy keresztülmenjünk az Öreghavason.

Bányahavas (Muntele Băișorii) és Bisztra között van a túra izgalmas része, mivel erre még egyikőnk sem járt, de a Google-térkép szerint dózer utakon át lehet  menni a hegyen - túraendúrókkal -, reméljük így igaz :)

Hát tényleg át lehet menni, de a hegy tetején mocsaras, lápos sártenger fogadja az utazót, és a hegyről levezető "köves" út sem unalmas :)

Nézzétek meg az utunk ezen részéről készült rövid videót:

Az Öreghavason át

Az aszfaltos út egy síterep tetején ér véget, valahol  Bányahavas felett. Itt állunk meg egy rövid tízóraira, majd vágunk neki a hegynek egy eleinte jól karbantartott dózerúton haladva az Öreghavas tetejéig, ahol egy meteorológia vagy katonai állomás van. Itt véget is ér a "jó" út. Füves csapáson haladunk a hegy tetején át, ami hamarosan mocsaras részen vezet át. A terepjárók által vágott nyomok szanaszét szakadnak, láthatólag ők is keresgélni szokták a jó csapást.

Mit mondjak, volt olyan pillanat, amikor jobb szerettem volna visszafordulni, mint a bizonytalan felé haladni előre.

kicsit tolakodó barátunk akadt az aszfalt út végén

BMW F800GS az Öreghavason

Az Öreghavas teteje mocsaras volt
Az Öreghavas tetején

A legkönyebb közöttünk egy yamaha 600XT, ráadásul bütykos gumikkal. Őt kérjük meg, hogy nézze már meg meddig tart ez a susnyás szakasz. Örömmel hozza a hírt, hogy pár száz méter, és a hegy túloldalán "köves" út vár bennünket.

Átérve a hegy tetején, valóban van egy "köves" csapás lefelé, de merre forduljunk rajta, jobbra vagy balra?

Kis tanakodás után győz a józan ész a GPS-ek bizonytalan útmutatásai felett, és elindulunk jobbra. Jól tesszük, mert egy rövid nagyon rossz szakasz után egyre javuló úton ereszkedünk egyre lejebb.

A dózerút  nehezén túl vagyunk, lassan Bisztába érünk
A dózerút nehezén túl vagyunk, lassan Bisztába érünk.

Egyre jobb és jobb a dózerút, míg végül aszfaltossá válik, de ekkor már Bisztra városa előtt vagyunk, ami a 75-ös úton található.

Kis kaland is maradt a nap végére.

Az Aranyos völgyében haladunk a 75-ös jelzésű úton, amikor egy srácot pillantunk meg üzemképtelen R1100-es BMW-je mellett ácsorogni. Megállunk persze, hátha tudunk neki bármiben is segíteni.

A fiú magyarul szólal meg, és elmondása szerint a motorja menet közben egyszercsak leállt, és nem indul újra. Próbálgatunk vele valamit kezdeni, dehát nem sok sikerrel.

Az Aranyos völgyében egy ismeretlen magyar srác motorja megadta magát. Próbáltunk rajta segíteni.
Az Aranyos völgyében egy ismeretlen magyar srác motorja megadta magát. Próbálunk rajta segíteni.

Megpróbáltunk megtenni a mindent amit csak tudtunk .. kb ennyit tudtunk :)
Megpróbálunk megtenni mindent amit csak tudunk .. kb ennyit tudunk :)

Új ismerősünk becsületes neve György-Csáki István. Ugyan motorját megjavitani nem tudjuk, de legalább haza tudom vinni... egészen Nagyváradra, ami még több, mint 130km-re van tőlünk.

Ezen a ponton szeretném megjegyezni, hogy ez a 800-as blokkos kis F650GS két személlyel is hibátlanul teljesített szerpentineken, jó minőségű gyors aszfaltos kanyarokban, és rossz, útjavítás alatt álló utakon is.

György-Csáki István és jómagam Nagyváradon.
György-Csáki Istvánt egészen Nagyváradig vittem, hogy hazaérjen.

(Istvántól napokkal később kaptam az infót, hogy a benzincsöve belseje repedt meg, és emiatt nem kapott a motorja üzemanyagot.)

Nekem eddig tartott ez a túra, de a  fiúk Girdán szállást foglaltak, és  másnap "megmászták" a Nagy-Bihar (Curcubăta Mare, 1849 m) csúcsot is, és a Pádison át jöttek haza.

Erről is és az Öreghavasról is sok-sok képet találsz a mellékelt fotóalbumban.