2015-02-28 , Csele

Románia , Bihari hegyek , Erdélyi szigethegység , Vigyázó , bakancsos túra , hótalpas

A túrát a téli körülmények és a nagy szintkülönbség miatt, csak gyakorlott és jó erőnléttel rendelkezőknek ajánlanám. A szintkülönbség 1000m, a túra távja 22.5km, a menetidőnk 9 óra volt. Hótalp erősen ajánlott!

A vulkanikus eredetű Vigyázó-tömb félkör, illetve patkó alakú ívét, magas de lapos hegyhátak jellemzik. Legmagasabb csúcsát is Vigyázónak hívják, ez a Nagy-Bihar (1849 m) után az Erdélyi-Szigethegység második legmagasabb pontja (1836 m). A lapos hegygerincet mélyen bevágódott patakok, meredek oldalú sziklás völgyek tagolják.

A Bihari-hegységet turisztikailag feltáró Czárán Gyula itt kezdte áldásos munkáját a Rekiceli-vízesés körútjának kiépítésével 1897-ben. Egyben ő volt az első természetvédő is a Vigyázó-, akkor még a Nagy-Kalota -hegységben.

Túra nehézsége

A téli körülmények és a nagy szintkülönbség miatt, csak gyakorlott és jó erőnléttel rendelkezőknek ajánlanám.

A szintkülönbség 1000m, a túra távja 22.5km, a menetidőnk 9 óra volt.

Hótalp erősen ajánlott!

Így történt:

Kora hajnalban indulunk autóval Debrecenből, és meg sem állunk Kőrizstetőig (Scrind-Frăsinet), Bánffyhunaydon keresztül. Az autóút hossza így nekünk kb. 200km, és több mint 3 óra.

Vigyázó téli túra
Mivel hatan voltunk, így valakinek csak a csomagtartóban jutott hely :)

Kőrizstetőről indul egy jól karbantartott hegyi út a Pozsárkő irányába, azon még egy darabig megyünk, majd az autót hátrahagyva 9 órakor tudunk elindulni fel a hegyre. A szintmagasságunk 800m körüli, havat éppen csak mutatóba látunk ezen a részen. Az időjárás is nagyon enyhe, így én úgy döntök nem viszem magammal a hótalpamat. A többiek nem ilyen lusták, mindenki más viszi.

Kőrizstetőről indul egy jól karbantartott hegyi út a Pozsárkő irányába.

Vigyázó téli túra
Mindenki viszi a hótalpat, csak én nem.

havat ezen a szinten éppen csak mutatóba látunk

A Pozsárkőre(1040m) teszünk egy kitérőt

hó egészen 1300m -ig csak foltokban van

Na aztán 1300m felett hirtelen egybefüggő hótakaró jelenik meg, és persze egyből jó mély. Innentől minden percben bánom, hogy nem hoztam föl a hótalpamat. Lényegében toronyiránt kapaszkodunk a csúcs irányába, az út nagyon meredek, haladni csak lassan tudunk. Az embernek ilyenkor már mindene csurom víz az izzadságtól. A hó kásás állagú az enyhe idő miatt, így a cipőm is be fog ázni a nap végére.

Kelet felé ragyogó kilátásunk van végig, de nyugat felől elég masszív felhők közelednek. András el is magyarázza, hogy a Vigyázó állja útját a nyugatról érkező nedvesebb légáramlatoknak, emiatt a hegy az átlagosnál is csapadékosabb.

kilátás a Vigyázóról keleti irányba

rövid pihenő 1800m -en

Már majdnem a csúcson vagyunk, amikor a nyugatról érkező felhő végképp betakar bennünket, és hódara kezd el hullani az égből. Szerencsére van nálam egy sídzseki, ami még ráadásul száraz is, így nem jelent gondot az utolsó pár km megtétele felfelé.

irány a Vigyázó csúcsa

A csúcsot felhőben kapjuk meg, de azért néhány pillanatra  nyugatra, a Dragan tó irányába is kilátunk. A csúcson egyébként egy fiatal magyar csapattal futunk össze, akik - mint a beszélgetésből kiderül - szintén debreceniek. A túravezetőjük figyelmesen hallgatja Fenyős Zoli (nálunk ő a főnök) információit és tapasztalatait. Meg is kérik Zolit, hogy hadd jöjjenek velünk a Fehérkövekig. Kicsit osztják őket a nagy öregek, de természetesen csatlakozhatnak hozzánk.

A Vigyázó csúcsán

Dézsi Bandi és Fenyős Zoli

Kozma Feri és Dr.Kecskeméti Sándor

a zöld sapkában Antal Zsolti

Vigyázó téli túra
Visszafelé a Fehérkövek felé vesszük az irányt

A leereszkedés a Fehérkövek irányába nagyon meredeken, és derékig érő hóban történik. Tényleg sajnálom, hogy nem vittem magammal a hótalpat :)

A bakancsom itt ázik át véglegesen. Felülről sem szünik meg az áldás, az eljén hódara, lejjebb pedig eső esik szinte az utunk végéig.

A Fehérkövek

A Pozsárkő felhőbe burkolózva visszafelé menet.

Mire a Pozsárkövet elérjük visszafelé, már a nap is lemegy. Innen még kb 5km kell gyalogolnunk az autóig, de már nem annyira meredeken ereszkedve hiszen itt már 1000m -en vagyunk újra. Az út vége pedig kifejezetten lájtos, hiszen a murvás autóúton tesszük meg.

Este 6 órára érünk vissza a kocsihoz - részemről rom fáradtan -, amikor 22.5km -t mutat a GPS -em. Szerencsére hagytam a kocsiban száraz váltócuccokat és némi kaját, amik igen jól estek. A csomagtérben való utazás "jogát" sorshúzással akarjuk eldönteni, de Feri barátunk bevállalja önként, hálás köszönet neki az önfeláldozásáért.

Bánffyhunyadon még megállunk egy bolt elött ahol a fiúk vesznek jóféle csíki sört - köszönet érte -, ami feledteti némileg az út fáradalmait. Este 10 után érkezünk haza.