Montenegro-2014

2014-05-01 , MGP

Montenegro , Balkán , Kotor , motoros túra , Aprilia Pegaso , BMW R1150 GS , BMW R1200 GS , Honda Varadero , Triumph Tiger

Régóta vágyott, és tervezgetett túra Montenegróba. Szerbián át mentünk, és Bosznián át jöttünk haza.

Május 1. hosszú hétvége, főleg ha megtoldjuk pár nappal. Így is tettünk. Első gyülekező pont Derecskén, ehhez hatkor már indulni kell, de hosszú nap vár ránk, közel 700 km. A teljes csapat Röszkénél jön össze 11 kor, innen irány Szerbia. A határon kicsit szokatlan már a ki és beléptető épület. Annyira hogy Csele a másodikat már a pályakapunak nézi és bankkártyát ad át a határőrnek, aki nem kicsit hergeli fel magát ezen.. a csapat végét már csak durván átzavarja a határon csak tűnjünk már el. Belgrádig abszolút semmi érdekes, sztrádázunk, kb a régi M7-esnek megfelelő pályán. Belgrád után már főúton, mely meglehetősen forgalmas, haladni alig lehet. A környékről többeknek Románia jut eszébe, a táj hasonló, az utak melletti szemetes részek is, no meg az összevissza építkezések. Délutánra eléggé kidöglünk.
Egy benzinkutas pihenő után végre a hegyek között motorozunk tovább. Na ez már inkább Erdélyre emlékeztet. Az út egész jó minőségű, a táj szép a forgalom nulla. Tempósat kanyargunk végre lehet jókat döntögetni.
Aztán egy, szerencsére egyenes szakaszon megvillan egy őz a látótérben, egyből vészfékezek. Ki is ugrik elém, csak úgy csattannak a patái az aszfalton, meg is csúszik..de eltűnik a túloldalon.. Még szétnézek..ritkán járnak egyedül. A lendület visz még pár száz métert, le kell állni kicsit lehiggadni. Legalább pihenünk. Gergő szokás szerint minden megálláskor eszik egy szendvicset. Néha figyelem a piros lámpáknál.. de ott csak pár szőlőcukrot fogyaszt. A csapat kicsit szétszakadozik a következő etapon, nagyon különbözőek a motorok. Az esti cél Zlatibor, egy üdülővároska. Páran előrébb vannak, én Tamással haladok, akkor még úgy gondoltam kell, később rájöttem hogy felesleges, mindenhova odataláltak. Zlatibor enyhe esővel fogad, miközben már besüt a felhők alá a nap. Elsőre semmit sem látni a vizesen csillogó aszfalttól, de ahogy megtaláljuk a szállást csodás dupla szivárvány ragyog fel az égen. Ez aztán a fogadtatás.

Vila Bozovic, Zlatibor

Vila Bozovic, Milanko

Megjegyzem jó volt hogy utazás előtt minden szállás bekerült a gps-be, nem ártott a különféle formában megadott helyek pontos átszámítása, mert nagy könnyebbség hogy egy egész napos utazás után nem kell még keresgélni, hanem pont a szállás előtt állunk meg.

A házigazda nagyon kedves, a szállás rendben van csak a szobák vannak a minimumra optimalizálva. Szóval szűkek na.. meg nehéz rendesen szétosztani háromágyasokat párok között ha nincs tartalék hely. Egy estére jó, hosszabb időtartamra részletesebben kell a szobabeosztást megtervezni. A házigazda elkísér egy vacsihelyre.. ami egyre gyanúsabban messze esik a szállástól. Nem is a távolság..de teljesen lemegyünk a hegyről. Már most be tudnék aludni, mi lesz itt vacsora után (késő este)... hegymászás? A étterem hangulatos,hagyományos berendezésű, élőzenés. A zenekar kedvünkért magyar dallamokat is játszik, némelyiknél már majdnem tudjuk is hogy mit hallunk :). Laci általában nagyon mellényúl mikor idegen helyen próbál ételt, főleg specialitást rendelni. Most inkább enni akar, ezért azt rendeli amit én. A baconba göngyölt csirkefalatokkal elégedett. A többieknél nagy siker a helyi vékony sültkolbász, a csevapcsicsa helyi megfelelőjét viszont némileg lehúzzák..(húú..húú..). Most jönne a hegymászás, szerencsére a házigazda megmenti a csapat lustább felét..pl engem.. kocsival jön értünk.

Másnap gyors reggeli, majd lóra. Megint remek kanyargó szakasz vár ránk, ki is használjuk. Egyik benzinkúton technikai malőr.. a Tigris nem dorombol csak üvölt. Azaz a Tigernek elment az alapjárata, csak kézzel lehet nagygázon életben tartani. Gyors kupaktanács, majd Jani megmozgat egy csatlakozást amitől életre kell a technika..varázskéz.. Azért azt a csatlakozót még jó párszor meg kellett mozgatni, ha láttuk hogy Zsu ugrik le a mociról Gergő meg kapja le az ülést akkor már tudtuk mi van. A Montenegrói határra már jókora esőben érkezünk... megaztán meleg sincs. Ezúttal a fotózással hergeljük fel a határőröket. Macera a kilépés.. hát még a be, már zuhogó esőben. Lassan haladunk, szkennelik a személyit, írják a rendszámot, nézik a forgalmit. Aki már átjut az a mérlegházban húzódik meg.

szakadó eső Montenegro határán

Olyan hideg van, hogy az eső jégkásává áll össze az aszfalton. Mindenki és minden csurom víz. Gergő azért ennél a megállónál is tud enni vagy három szendvicset.

jégeső Montenegro határán

Mikor mindenki áttér az eget kémleljük, de semmi mozgás. Irányban viszont mintha kicsit világosabb lenne. Nincs értelme itt állni..indulás. Tamás szemei kerekednek, megőrültetek? Ebben az esőben elindulni???
Bezony.. vár a Tara híd meg a kanyon... szintén esőben.

Tara híd

Kupaktanács.. nincs értelme kóborolni .. irány a szállás. kimarad a Durmitor Nemzeti Park..nagy kár érte. De ez van.. Dél felé haladva hol esőben hol szárazon de szerencsére jó tempóban haladunk. A Tara folyó kanyonja csodás, érdemes rajta végiggurulni.

Tara kanyon

A környezettudatosság viszont zéró errefelé. Az út menti szemetet lassan megszokjuk de a kanyon egyik folyókanyarulatában elhelyezett szemétlerakó kiveri a biztosítékot. Pedig ez is egy nemzeti park része, a Biodradska Gora NP.

Mi Podgorica felől érkezünk, Budva felett pillantjuk meg az Adriát.. épp eső után.. lélegzetelállító a látvány.
Csodáljuk is nem kevés ideig, majd leereszkedünk Budva forgalmába.

Budva fölött

A rövidre állított gps még átvezet a hegyen egy vacak úton rövidítésképpen, ezt nem ajánlom, a tengerparti rész szebb.

A szállás Donja Lastva-ban van, némileg fen a hegyen. A gps egy lehajtónál állit meg, de sehol egy tábla. Rossz pont. Egy taxis szerint jó helyen vagyunk.. kb 35-40 fokos lejtőn kell(ene) leereszkedni a házhoz. Darab kövekből kimozaikozott út némi sóderral. A házigazda szerint nincs azzal gond csak felfele nem kell megállni mert már csúszott vissza Goldwing a házig.. hahaha.. Nem vicces. A többség bátor, leereszkedik, bár van néhány necces mozdulat. Én nem kockáztatom a következő napokat, két moci fent alszik az út mellett. Az épületet hazaiak "üzemeltetik". Azért az idézőjel mert az ajtók kinyitása nálam nem számit annak. Az ajtók sarkába söpört hulladék meg tojáshéj enyhén meglepő. A szobákban nincs fűtés.. de semmi.. egyszerűen nincs beépítve. A falakon penészfoltok, az ágynemű vékony semmi, de legalább szaga az van. A villanykapcsolóba épített bojler lekapcsolót többen is megszívjuk. Elvileg a klímával lehet fűteni, de ehhez kellene egy jó távirányító. Na mindegy, egy szobában összegyűlve a leglustább vacsoraformát választva (pizza rendelés) mi nagyon is jól elvagyunk.

Vila Negra

Hajnalban azért kicsit megfagyunk.. Reggel önkéntesek mennek le a helyi kis boltba akinek a forgalmát szerintem egész jól fellendítettük így előszezonban. Nagy közös reggeli, elvileg ma napsütés várható (bár mi eddig is nagyon vártuk).

reggeli a Vila Negra-ban

Irány fel a hegyre.. fantasztikus kilátással az öbölre vissza.

Kotor

Persze csak addig míg szépen a felhőbe nem motorozunk (nem ez nem tárhely..ez valódi felhő..hideg és nedves). Letérünk egy szűk mellékútra... itt már alig látni valamit ..de néha félelmetes szakadék tátong az út mindkét oldalán, valami gerincféle lehet.. csak ne jöjjön szembe semmi. Az út végén magyar kiránduló csapat két mikro busszal, most jöttek le a hegy tetején lévő Mauzóleumtól.. ahol is szintén tejfehér köd volt. erre nem lennénk kíváncsiak, de Csele csak menni akar. Szóval csapat kettéválik, Laciék fel a tejfelbe. Elismerem ha tudom, hogy milyen hófalak vannak fenn akkor velük megyek.

Negjosi Mauzóleuma felé, hófalak között

Meg ilyen Gyűrűk Ura épület akkor is..

Negjosi Mauzóleuma

De ha meglátok ennyi lépcsőt akkor biztos nem, még ha a felhők el is mennek éppen.

Negjosi Mauzóleuma, lépcsők

Imi morcos a hegy tetején, mert nem kap sört:

Imi nem kap sört

Imi boldog a hegy tetején, mert mégiscsak kap sört:

Imi mégiscsak kap sört

1665m magasan Zozoo a mélybe veti magát ;)

Negjosi Mauzóleuma utáni kilátó

Ehelyett mi először lementünk Cetinjébe hogy ott várjuk be a többieket.

Budva fölött

Majd mikor két óra múlva megtudtuk hogy még csak akkor értek fel a hegyre a többiek, egyből áthúztunk a Budvai tengerpartra:

fürdés az Adriában

Nem volt ez olyan rossz döntés. Bár a tenger hideg volt, a bátrak bemerészkedtek. A parton szabályos tavaszi kánikula volt. Hihetetlen hogy alig 10-15 km-re igazából nem is nagyon magas hegyeken több méteres hó található. Én a meleget nem sokáig bírtam..(bár ha tudtam volna a többi napot előre azért csak tartalékoltam volna egy kicsit még), ezért a tengerparti fedett "party-bár"-ba húzódtam ahol alig 300 decibellel szolt a tuc-tuc-tuc. Naszóval van itt azért némi Balkán még.

Megérkeztek a többiek is, az óvárosban vannak, szóval cuccolunk és megyünk.
Pici óváros, de nagyon szépen rendbe van téve.

Budva óvárosa

A tengerparti kikötő a gazdagok játékszereivel van tele:

Budva kikötője

Este szokásos vacsora majd fagyás..izé alvás.

Reggelre Imiből kitör az eddig elfojtott szakácsösztön.. Itt a csapat és nem készíthet nekünk tárcsán rántottát.. Hát csinál lábosban.. Csele kukta segédletével.. egy adag szalonnás és egy adag kolbászos. Éhen aztán nem maradunk. Sajna szárazon sem.. már csepereg mire lemegyünk a tengerpartra .. természetesen a legszűkebb gyalogjárdán amit csak Laci meg tudott találni. persze a rendes út ott van harminc méterre. Leparkolunk egy kávéra mire egy helyi elmement egyből pampogni kezdett hogy a kávézónak nincs fenntartott parkoló ott, menjünk el. Átraktuk a vasakat kicsit arrébb, de ha belegondolok nem kellett volna, mert magánparkoló jelzés sem volt.

Ültünk kicsit a szomorkás időben, közben irigyeltük az épp vízbe csobbanó vadászbúvárt.. neki mindegy hogy esik-e.

reggeli kávé

Felvettük hát újfent..kitudja hányadszor az esőruhát, és szűk kis kanyargó tengerparti úton Kotorig gurultunk. Kicsit meglepett hogy milyen sokan köszönnek a motorosaknak. Amúgy érdekes, az autósok is villantanak, dudálnak..először nem is értettük hogy csak köszönnek. Na de ha dugó van, vagy pl kompra feljutás akkor aztán már mindenki gladiátor.. úgy berakják a kocsi orrát hogy győzd kikerülni.
Szóval Kortorban épp esett mikor odaértünk, a kis óvárosba besétáltunk és a merészebbek újfent lépcsőt kezdtek mászni az erődbe felfele.. és még fizettek is érte..3 euro.. kb 300 méter magasra lehet felmenni.. szóval minden méter egy centbe került.

Kotor vára

Elég sokáig vártunk lent, de jó ideig csak a víz jött le a felvezető lépcsőn.

Végül csak megjöttek, igencsak átázva. A szomszédos vendéglősnek nem is kellett sokáig invitálnia minket hogy térjünk be oda, eltelt a délután, aztán mivel az eső nem hagyott alább inkább indultunk vissza a szállásra. A csapat egyik fele arra amerre jöttünk, a kanyargóson:

Kotori öböl körbemotorozása

barangolo, vizes GS

Mi pedig egy ugyanolyan kanyargóson csak 30 km-es távon elmentünk a kompig hogy azt is lássuk már (bár holnap épp azon kezdünk majd).

komp a Kotori öbölben

Ha esetleg lett volna a csapatnak egy harmadik része is, akiknek van egy jó térképe azok alagúton is hazamehettek volna alig 11 km-en. Na de hát helyismeretből volt a legkevesebb :)

Szóval eljött a hazaút napja is.. és elsőre megint rengeteg kilométer vár ránk.. nem is sejtve milyen kanyargós utakon.
Voltak ötletek egy Dubrovnyiki kávézásra, de az eső erre is nemet mondott. A társaság reggel nagyon pontos volt, időben el tudtunk indulni. A kompnál vesztettünk egy kis időt, mert nagyot fogtunk ki és megvárta míg megtelt. A tengerparti út zseniális főleg miután elállt az eső. Pont jó kanyarívek, káprázatos kilátás.. és speciel forgalom most semmi. Gondolom nyáron nem lehetne ilyen jól haladni rajta. A Montenegró-Horváth határ kicsit megfogja a csapatot. Először rendesen beállunk a sorba, de aztán osztrák sógorok érkeznek motoron és lassítás nélkül húznak előre.. majd balkáni modorban betolják a vas orrát a sorba. Na ha már sógorság akkor menjünk. Egy fickó egyből panaszkodik a határőrnek de az nem foglakozik vele. Így is sok időt vesztettünk, ilyen határátkelő időre nem számítottunk napi 700+ km mellett. Nézzük a térképet, most Horvátországból be kellene lépni abba a kis sávba ahol Bosznia-Hercegovina leér a tengerpartra majd vissza Horvátországba majd megint Boszniába.. így megy a főút. Na ez nem lesz jó ha ilyenek a határok. Boszniába be kell lépni.. ott átmegyünk egy nagyon kicsi mellékútra azon valahogy majd csak feljutunk északra.
Ehhez képes a Bosnyák határon átintenek minket. Akkor most mi van? Na mindegy a mellékút rövidebb is csak menjünk arra. Kis egysávos út kanyarok a számunkra szokatlan apró cserjével benőtt hegyek között.. érdekes és szép a táj.
Egy elágazásnál a gps szerint a két út egy helyre visz csak a jobbos nagyon szerpentines.. irány a bal. ami szépen lassan elfogy..a vége kavicsos, földes út.. Csele vigyorog.. terepezhet... Na nem sokáig.. az útra egy ház is épült..Megkerülhető..de utána az út 100 méteren 150-et lejt.. visszafordánc.

Bosznia, off-road

Jobbos út nem hiába szerpentines..ekkora szintkülönbséget nem síugró sánccal kell áthidalni. Visszaérünk a főútra, jó tempóban haladunk Mosztarig..csak az idő egyre rosszabb. A városban összefutunk Petráékkal.. elénk kerültek.. mind kiderült mentek tovább a főúton és a másik két határ is csak 2-5 perc volt. Azért jó tudni. A Mostar-i új "régi?hidat" meg kell nézni mindenképpen. A turista kiszolgálás persze ráépült a környékre, de egyébként nagyon rendben van a hely.
Csak épp láthatón picit szeles volt az idő :)

Mostar

Na induljunk.. még mindig van vagy 230 km, Lukács-bányán van a lefoglalt szállás, és későre jár. Elsőre esett, aztán kezdett lehűlni az idő. Aztán elkezdtünk felmenni valami nagy hegyre.. Jani rendszeresen bemondta a hőmérsékletet..10-7-4-2..a fenébe csak le ne fagyjon az út..
Na ekkor kezdett el havazni. Érdekes erről senkinek sincs fényképe..senki sem állt meg :).
Fenn a hágón két rendőr áll, én épp egy teherkocsi mögött cammogok.. mégis kiint.. A többiek mehetnek. Majd rám fagy a ruha. Főleg a kis nyári kesztyű mert a félvastagot a dobozban tartalékolom vész esetére... talán elő lehetne venni. Naszóval a rendőr ebben a cudar időben képes kiszedni a sorból. Adom az iratokat, rendben vannak. Közben felér egy mikrobusz, azt leállítja, rámutat, majd a záróvonalra majd le a hegyről hogy fentről látta mikor előzőm. Ó hogy az a kacifántos.. hússzal zötyögött felfele füstöt okádva miközben majdnem fagy.. persze hogy megelőzöm. De mindegy elismerem csak mehessek. Mondja az összeget..ok.de BAM-ban.. Egy peták Bosnyák Konvertibilis Márkám sincs... senki sem váltott.. mindenhol jó az eu. Neki nem..Menjek vissza!!!!!!!! a hegy előtti városba és ott az őrsön fizessek. Egy nagy francokat. Szépen elmutogatom neki hogy le nem megyek a hegynek abba az irányába mert akkor vissza már nem tudok jönni a havas úton. Felmutatom az összeget euróban hogy nem kötekedni akarok, kifizetem ami kell, de vissza nem küldhet. Erre int hogy menjek tovább. Nem kell kétszer mondani.. Az első kúton Zsuzsi, Gergő és Zozoo vár.. gyorsan rátankolok hogy ne kelljen megállni. A hegyvilágvégi kis bodega kúton persze bármivel fizethetek. Bam, Eu. Card .. „может быть” Gyerünk tovább, csak le a hegyről..mert nagyon hideg van. A következő kúton meg van mindenki.. és mindenki magára szedi épp az összes ruháját.

Következik a Verbász folyó szurdokútja. Jobb letudni mielőtt beesteledik. Gondoljuk mi.. azt meg nem hogy a szurdok teljesen Lukácsbányáig tart. És nagyon kanyargós... de nagyon. Az elején még egész sok minden láttunk, bár fotómegállók már nem voltak, csak húztuk a gázt.

Páramentesítőt kell szereznem a bukómra. Lehajtva kívül vizes, belül párás.. nem látok. Felhajtva lefagy az arcom. Pinlock persze a másik bukómban. Lassan ránk esteledik.. most már hideg van, eső és sötét. Na meg egy kanyargós szurdokút. Megállunk egy kis kúton pihenni, de a világ legmocsokab kutasa kitessékel minket a fedett rész alól, hogy ne foglaljuk a placcot. Egy darab kocsi nem volt arrafele. Lassítunk a tempón is, de már nagyon szeretnénk odaérni.

Zozoo szinte keresztbe áll úgy megcsúszik egy felfestésen, meg is állunk hogy nem-e defektes. Jani is a hátsót nézi, nem-e lazult le úgy érzi imbolyog.. de nem..csak ennyire hideg és vizes az aszfalt. Szinte lépésben haladunk. Egyszer csak végre elérjük a várostáblát.. Zsuzsi szinte összeomlik hogy a tábla nem jelenti egyből a szállást is. Jó 15 km-t teszünk még meg lépésben, a város másik vége után van egy kivezető sztrádaszakasz mellett a foglalt hely. Térkép alapján voltak előzetes fenntartásaim egy ilyen tranzitszállással, merthogy mennyire lehet zajos egy ilyen helyen. Most úgy gondoltam hogy egy reptér kifutója melletti bódéban is el tudnék aludni csak legyen fűtés. Ehhez képest a szállás remek.. bár kicsit rokokó a stílus..de engem csak az érdekel hogy van forró zuhany. Zozoo-val lemegyünk vacsira vadászni, kiderül hogy még 10 percig van konyha..szóval visszaszalad mindenkinek szólni. A recepciós leányzó nagyon kedves, megkérdi hogy fáradt vagyok-e.. ááá.. alig... tudok megmozdulni. Aztán szokásos kérdések, honnan jöttünk, nem-e áztunk. Végül biztatásképpen a megmutat egy időjárás honlapot hogy holnap napsütés lesz. Hurrá. Befutnak Tamásék is.. hihetetlen... leginkább hogy nem fagyott le a plexi nélküli gépről. Egy lábtartó mínuszban van..a végén sikerült egyet csúsznia,de szerencsére rendben. Este 11-re mindenki vacsizik, bőséges grilltál ..nagyon finom. Elsőre kicsit sok a számla, de aztán látjuk hogy mennyi fogyasztás van benne végül is egészen megfelelő. Aztán Zozoo észreveszi hogy a blokk összege nem eu hanem bam. azaz pont a fele.. szóval még olcsó is volt. És végre kényelmes ágyban és melegben lehet aludni. A reggeli korai kelést senki sem forszírozza, bármily sok is a másnapi etap.

A reggeli is első osztályú és az egész szállás ára teljesen korrekt. Reggel csomagolás, nekem még letörik a doboz zárja..de hát ezért vannak a hevederek kéznél. Tamás a hátsó lábtartót szeretné előre varázsolni, de a kis imbuszkulcs egyből lenyalódik. A legtöbb itt lévő motorban torx-van így Tamást nem tudjuk imbusszal kisegíteni, a helyi Yamahás szereli át neki.Végül útra kész a csapat. Tamás és Petráék más irányba mennek. Az esti érkezés fagyos homályba vész..ezért kapásból ellenkező irányba fordulok. Vagy csak tudat alatt szeretném megnézni a Verbász kanyon útját? Lehet.
Még egy kis Bosnyák hegyi kanyargózás vár ránk.. mintegy kárpótlásul. Az utak és a táj is nagyon rendben van, a látottak alapján Bosznia-Hercegovinába vissza kell jönni. A Bosnyák határ egy városkában van, egyből előre intenek minket, motorosokat kérés nélkül. A horvát határ is csak fél perc. A két határ közötti hídon még elhagyom a gps-t.. csak úgy pattog az aszfalton. Gergő stoppolja az utat nehogy valaki ráhajtson míg visszaszaladok érte. Bekapcs..működik.. Egy gombja hiányzik..az már a folyóban lehet. Már úgy néz ki mint amit az oroszlán megrágott..de megy :).

Harkányban elköszönünk Zsu-tól és Gergőtől mi pedig átvágunk az Alföldön.. Ezúttal Vasi mint mozdony húzza a csapatot. Süt a nap de hideg van.. mikor lemegy a nap akkor megint meg lehet fagyni. De este 9-re 10-re mindenki hazaér erről az esős, hideg de akkor is varázslatos tájakon megtett túráról.