Biharfüred ... majdnem

2007-03-31 , Majordoki

Románia , Bihari hegyek , Erdély , Lesi viztárázó , motoros túra , túraenduro

Láttuk az Érmelléket, érintettük a Szilágyság szélét, majd - a Királyhágón átkelve - ízelítőt kaptunk a Bihar-hegységből is.

Biharfüred felé a Lesi tó mellett

Erdélyt etnikai és vallási panoptikumnak tartják - mind a mai napig. Ám, hogy egy rövid túrán földrajzi és időjárási panoptikum is, azt a Nyírábrányból nagy reményekkel útnak induló csapat nagy része nem gondolta volna. Láttuk az Érmelléket, érintettük a Szilágyság szélét, majd - a Királyhágón átkelve és belépve a történelmi Erdély területére - ízelítőt kaptunk a Bihar-hegységből is.

A határ után némi útbaigazítás után megtaláltuk Margittát (Marghita). A kisváros határában már elkezdődött az észak-erdélyi autópálya építése. Az érmelléki dombok között kanyarogva, messziről már látszottak a meghódítandó magasabb hegyek. Papfalváig (Popesti) többnyire rendezett kis falvakon haladtunk át, csak egy-egy elhagyagolt gyártelep vagy Dacia borzolta a kedélyeket. Aztán Almaszeg (Voivozi) után a dombok hegyekké nőttek, a medence völggyé szűkült és már bent is voltunk a Réz-hegység közepén.

Csodálatos bükkerdő a völgyben, még éppen rügyfakadás előtt. Megállunk egy szuszra. Csele fényképezni kezd. Az út mellett csörgedező patakban egy Universal márkájú traktor küzdött az elemekkel - éppen medret tisztítottak. Az Universal olyan, mint a Dacia: mindenütt elmegy. A túraenduró csak utánuk jöhetnek számításba...

Biharfüred felé a Lesi tó mellett

Lóra pattantunk, átmentünk Feketeerdőn (Padurea Neagra), itt többen csodálkoztak a bánya mellé épített, a völgy és a helység méretéhez képest valószerűtlenül nagy "blokkokon" (Erdélyben a panelházakat hívják így). A falvakban megjelentek az egyre monumentálisabb, bádogtetejű ortodox katedrálisok, mi azonban egy kis fatoronynál álltunk meg fényképezni, mely a tavalyi máramarosi túra emlékét idézte fel bennünk.

Élesd (Alesd) után az "aszfalt szakosztály" tagjai fellélegezhettek: 40 km-en át jó úton mentünk, ráadásul az utolsó 10 km a Királyhágó volt, általában kiváló aszfalttal. A CBF fordulatszámmérője végre el-elhagyta a hatezret, a kanyarokban a döntés foka közelített az ideálishoz. A hágó Erdély felé eső végén jobbra kanyarodtunk Csarnóháza (Bulz) felé. Az út ismét a román fokozatosság elvét követi: aszfalt - kátyús aszfalt - murva aszfalttöredékekkel - murva. Megjegyzem, az utolsó fokozatok (szekérút, traktorút félméteres nyomvájúval, gyalogösvény) ezúttal kimaradtak, mégis a csapat egy része aggódva figyelte az utat.

A Lesi-tó vízzáró gátjánál megebédeltünk. Csele ismét fotózni indult, ezúttal a hegyoldalba mászott fel. A Lesi-tó után két csapatra váltunk: az endurósok előrementek, az aszfaltosok hátul poroszkáltak. Kb. 15 km után itt is beszűkült a völgy, majd egy jobb kanyar után elénk tárult a Jád patak vízesése (Jadolina-vízesés). Itt is hosszabb pihenőt tartottunk. Na mit gondoltok, ki mászott le elsőként a vízesést fényképezni? A vízesés kb. 30-40 méteres, de a szűk szurdokkal együtt amolyan igazi vadregényes erdélyi képet ad. Itt már a fenyves volt az uralkodó erdőalkotó.

A vízesés után az út lassan de biztosan emelkedett, és ezzel együtt új úti akadály jelen meg: a hó. Az első foltok láttán még hógolyózhatnékom támadt a sor végén, aztán viszont a hó egyre inkább birtokba vette az utat. A hóbordák közt még el-elevickéltünk valahogy, de az összefüggő jeget már csak Csele és jómagam vállaltuk volna be, bár elismerem, nagy lutri lett volna. Azon a bizonyos 100 méteren csak áttoltuk volna a motorokat, de hogy utána mi várható...na emiatt fordultunk vissza. Csele GPS-e és az én négy évvel ezelőtti halvány emlékeim szerint már 1 km-en belül voltunk Biharfüredhez. Nem baj, kudarc nem ért, legalább van okunk ide két hónap múlva visszajönni.

Az eredeti körnek a Belényes-Nagyvárad szakasza így kimaradt. Ráadásul még egyszer elhúzhattunk a Jadolina-vízesés és a Lesi-tó mellett. Visszafelé a Királyhágón már mindenki ki volt éhezve egy kis kanyargásra, ebben csak a szembesütő nyugvó nap hátráltatott egy picit. A mellettem elhúzó Isty tartott egy kis kiképzést "Hogyan kanyarodjunk a GS-sel" címmel. Elég lehetetlen szögekbe döntötte le a motort és elég lehetetlen pozízióban is ült rajta, de gyors volt, pár kanyar után leszakadtam. Az éhesebb paripákat Nagybáródon (Borod) megitattuk, a csapat zöme a nagyváradi MOL kútig kibírta. Itt még egyszer megbeszéltünk a nap élményeit, és előrelátó módon szóba kerültek a tervek is: Verespatak, Pádis, Szaplonca, Fogarasok, stb.